INSAN BERMORAL ADALAH INSAN YANG BAHAGIA

Bila kita bermoral, masyarakat menyayangi dan menyukai kita, Tuhan juga sayang akan kita, yang paling penting, hati kita lapang, selesa dan bahagia

SEMOGA BERJAYA

PENDIDIKAN MORAL TIDAKLAH SUSAH.
YANG PENTING USAHA SEDIKIT, DISIPLIN,
DAN SEMANGAT UNTUK BERJAYA

xOnline Design

Friday 6 March 2009

KATA KUNCI NILAI (2 kk)

Friday 6 March 2009
Kata kunci 2kk ini adalah untuk menjawab soalan esei 5 ayat

Ka+N. Gn+kk1+I/T. How/contoh. Gn+kk2+I/T. Why.

1. Ka+N.
2. Gn+kk1+I/T.
3. How/contoh.
4. Gn+kk2+I/T.
5. Why.


I: isu
N: nilai
T: tindakan
Ka: karektor
Gn: ganti nama
How: bagaimana melaksanakan kk
Why: mengapa melaksanakan kk


BIDANG 1 - PERKEMBANGAN DIRI


1.1 KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN
kk1: yakin wujudnya Tuhan
kk2: mematuhi suruhanNya

1.2 AMANAH
kk1: sikap bertanggungjawab
kk2: boleh menimbulkan kepercayaan / keyakinan orang lain

1.3 HARGA DIRI
kk1: memulia maruah diri
kk2: menjaga maruah diri

1.4 BERTANGGUNGJAWAB
kk1: sanggup memikul tugas/kewajipan
kk2: sanggup melaksanakan tugas/kewajipan

1.5 HEMAH TINGGI
kk1: beradap sopan
kk2: berbudi pekerti mulia

1.6 TOLERANSI
kk1: sanggup bertolak sansur/sabar untuk elakkan pertelingkahan
kk2: mengawal diri untuk elakkan perselisihan faham

1.7 BERDIKARI
kk1: boleh melakukan sesuatu tanpa bergantung kepada
kk2: sanggup  melakukan sesuatu tanpa bergantung kepada

l1.8 KERAJINAN
kk1: usaha yang berterusan
kk2: penuh dengan semangat tekun/cekal/gigih/dedikasi/ berdaya maju

1.9 KASIH SAYANG
kk1: kepekaan mendalam daripada hati yang ikhlas
kk2: perasaan cinta yang berkekalan daripada hati yang ikhlas

10 KEADILAN
kk1: tindakan yang saksama
kk2: keputusan yang tidak berat sebelah

1.11 RASIONAL
kk1: boleh berfikir berdasarkan alasan dan bukti
kk2: mengambil tindakan berdasarkan pertimbangan wajar

1.12 KESEDERHANAAN
kk1: tidak keterlaluan dalam pertimbangan dan tindakan/pemikiran/pertuturan/perlakuan
kk2: tidak mengabaikan kepentingan diri dan orang lain

BIDANG 2 - KEKELUARGAAN

2.1 KASIH SAYANG TERHADAP KELUARGA
kk1: perasaan cinta yang mendalam terhadap ............(keluarga)
kk2: perasaan kasih/sayang yang berkekalan terhadap .......(kelurga)

2.2 HORMAT DAN TAAT KEPADA ANGGOTA KELUARGA
kk1: memuliakan anggota keluarga
kk2: berinteraksi dan layanan yang sopan untuk melahirkan keluarga harmoni

2.3 MENGEKALKAN TRADISI KEKELUARGAAN
kk1: menerima, menghormati kebiasaan, adat kepercayaan yang diwarisi keluarga
kk2: mengamalkan kebiasaan adat, kepercayaan yang diwarisi keluarga

2.4 TANGGUNGJAWAB TERHADAP KELUARGA
kk1: kewajipan untuk melahirkan keluarga bahagia
kk2: kewajipan untuk meningkatkan imej keluarga/menjaga maruah keluarga

BIDANG 3 - ALAM SEKITAR

3.1 MENYAYANGI DAN MENGHARGAI ALAM SEKITAR
kk1: kesedaran memelihara alam sekeliling untuk mengekalkan keseimbangan ekosistem
kk2: kesedaran memulihara alam sekeliling untuk mengekalkan keseimbangan ekosistem

3.2 KEHARMONIAN ANTARA MANUSIA DENGAN ALAM SEKITAR
kk1: saling memerlukan hubungan yang harmonis antara manusia dengan alam sekeliling
kk2: berusaha menjamin kualiti kehidupan manusia dan alam sekeliling terpelihara

3.3 KEMAPANAN ALAM SEKITAR
kk1: berusaha mengekalkan keseimbangan alam sekeliling
kk2: menjaga alam sekitar sebagai tanggungjawab bersama

3.4 PEKA TERHADAP ISU-ISU ALAM SEKITAR
kk1: prihatin terhadap persoalan berkaitan alam sekeliling
kk2: berusaha menyelesaikan masalah alam sekeliling

BIDANG 4 - PATRIOTISME

4.1 CINTA AKAN NEGARA
kk1: perasaan sayang dan bangga terhadap negara
kk2: meletakkan kepentingan negara melebihi kepentingan diri

4.2 TAAT SETIA KEPADA RAJA DAN NEGARA
kk1: kekal patuh kepada raja dan Negara
kk2: kekal setia kepada Raja dan Negara

4.3 SANGGUP BERKORBAN UNTUK NEGARA
kk1: rela melakukan .........../ menyerahkan nyawa demi negara
kk2: menunjukkan tanda kebaktian kepada negara

BIDANG 5 - HAK ASASI

5.1 MELINDUNGI HAK KANAK-KANAK
kk1: membela dan memberi naungan kepada kanak-kanak
kk2: memelihara hak kanak-kanak

5.2 MENGHORMATI HAK WANITA
kk1: melindungi wanita (sebagai penyumbang pembangunan keluarga/masyarakat/negara)
kk2: mengiktiraf wanita (sebagai penyumbang pembangunan keluarga/masyarakat/negara)

5.3 MELINDUNGI HAK PEKERJA
kk1: menghormati dan menghargai pekerja
kk2: mengiktiraf perkhidmatan/jasa/sumbangan pekerja dalam pembangunan Negara

5.4 MENGHORMATI HAK GOLONGAN KURANG BERUPAYA
kk1: memberi layanan bersopan kepada golongan kurang berupaya supaya tidak berasa tersisih
kk2: mengiktiraf golongan ini sebagai insan ciptaan Tuhan

5.5 MELINDUNGI HAK PENGGUNA
kk1: membela hak untuk menjadi pengguna berilmu/tidak mudah dieksploitasi
kk2: memelihara hak pengguna untuk mendapat perkhidmatan/barangan yang berkualiti

BIDANG 6 - DEMOKRASI

6.1 MEMATUHI PERATURAN DAN UNDANG-UNDANG
kk1: menerima peraturan dan undang-undang yang ditetapkan
kk2: mematuhi undang-undang dan peraturan yang ditetapkan

6.2 KEBEBASAN BERSUARA
kk1: bebas berucap dengan batasan demi keselamatan
kk2: mengeluarkan fikiran dengan batasan demi keselamatan

6.3 KEBEBASAN BERAGAMA
kk1: bebas menganut agama seperti ditetapkan dalam Perlembagaan Malaysia
kk2: bebas mengamalkan agama seperti ditetapkan dalam Perlembagaan Malaysia

6.4 PENGLIBATAN DIRI DALAM PEMBANGUNAN NEGARA
kk1: bebas libatkan diri dalam aktiviti pembangunan negara
kk2: pastikan aktiviti mematuhi peraturan,undang-undang dan Perlembagaan Malaysia

6.5 SIKAP KETERBUKAAN
kk1: sedia memberi pandangan, pembaharuan dan kritikan
kk2: sedia menerima pandangan,pembaharuan dan kritikan

BIDANG 7 - KEAMANAN DAN KEHARMONIAN

7.1 HIDUP BERSAMA SECARA AMAN
kk1: hidup berbaik-baik antara satu sama lain
kk2: utamakan kedamaian dan keharmonian hidup

7.2 SALING MEMBANTU DAN BEKERJASAMA
kk1: usaha baik dilakukan bersama (pada peringkat individu/komuniti/negara)
kk2: usaha yang membina dilakukan bersama (pada peringkat individu/komuniti/negara)

7.3 SALING MENGHORMATI ANTARA NEGARA
kk1: menghargai hubungan antara negara
kk2: memuliakan hubungan antara negara untuk menjamin kesejahteraan

62 comments:

  1. HI RESPECTED STUDENTS

    IT WOULD BE GOOD IF YOU COULD READ MY POSTS, THE COMMENTS FROM YOUR FRIENDS, AND MY COMMENTS BEFORE YOU ASK ANY QUESTION.

    THANK YOU

    ReplyDelete
  2. Semua blogger yang dihormati, saya hanya akan respon kepada comment-comment yang disertakan nama penuh blogger dan nama penuh sekolah sahaja. HARAP MAKLUM.

    ReplyDelete
  3. i'm weng from smk tmn ehsan... i found out that there are many versions of kata kunci... which should i follow?

    ReplyDelete
  4. Hi Weng,

    follow the one you are familiar of. But to be safe and easy...just use the definition for all the question.

    The single KK is for answering essay question using 4 sentences and structure question.

    The two KK is for answering essay question using 5 sentences,

    ReplyDelete
  5. pn noraini,

    weng here again. the essay part i can understand. but if in structure, which is terangkan or huraikan nilai yang diamalkan, if i put in the definisi to replace also ok?

    ReplyDelete
  6. Weng,

    Yes, I would suggest you to use the definition for the structure questions as well:

    maksud/erti/makna/definisi - give the original definition.

    huraikan, terangkan, jelaskan, dan bincangkan - you can change words (very minor) as long as it does not change the meaning of the definition

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. pn noraini,

    thanks a lot for your clarification because i have been doubtful for these quite a long time.
    i hope i can get an A+ for moral with your advices.

    from weng

    ReplyDelete
  9. Weng,

    You are welcome...I pray that you will score A+. good luck.

    ReplyDelete
  10. hey there, i'm alissa from convent . i would like to know when to use the 4 sentence and the 5 sentence format. cause i am abit confuse? what's the difference between the two?

    ReplyDelete
  11. alissa, the 4 sentences or the 5 sentences method awarded the same mark. choose the one which you comfortable with. you can use either the 4 sentences or the 5 sentences method.

    ReplyDelete
  12. assalam mualaikum cikgu. saya cikgu malek dari smk puteri wangsa johor baharu. saya juga guru pendidikan moral. saya dapati semua kaedah yang cikgu gunakan adalah sama macam saya pelajari dari jurulatih utama pasir gudang.
    Bolehkah saya tanya beberapa soalan.
    1. kenapa kata kunci yang saya gunakan tidak sama dengan cikgu berikan dalam blog ini.saya diberi satu senarai kata kunci yang agak pendek tetapi tidaklah terlalu panjang macam cikgu beri dalam blog ini.
    2. di johor kami guru-guru sering mendapat taklimat daripada jurulatih utama pasir gudang tentang skema penandaan terbaru pendidikan moral. tapi kenapa berbeza kata kunci yang saya dan cikgu gunakan.
    3. satu lagi boleh x saya minta jadual analisis soalan peperiksaan spm pendidikan moral spm tahun-tahun lepas. saya baru sahaja mengajar tidak ada pengalaman lagi nak buat analisis.

    cikgu baru minta tunjuk ajar
    cikgu malek
    smk puteri wangsa


    3.

    ReplyDelete
  13. cikgu , untuk soalan soalan esei ,bolehkah kita ulang situasi dalam beberapa penerangan?

    ReplyDelete
  14. itu kata kunci untuk rasional ada salah sikit kan?

    ReplyDelete
  15. Heng, bagi soalan yang sama, elakkan ulang contoh atau beri penerangan yang sama, walau untuk nilai yang berlainan

    ReplyDelete
  16. hahaha.....typing error....terima kasih tolong tegur saya...^_^
    saya akan betulkan

    ReplyDelete
  17. Hi, saya Michelle dari SMK Dato Permaisuri.

    Saya telah rujuk dua cara untuk menjawab soalan esei yang ditunjukkan cikgu, 4-ayat dan 5-ayat. Nampaknya 4-ayat lebih senang kerana saya tidak perlu risau tentang kata kunci manakah yang betul atau keliru tidak tahu macam mana asingkan definisi kepada dua kk yg betul. Selain itu, tidak perlu juga saya susah fikirkan dua contoh berlainan untuk dua kk yang tidak sama. Betulkah kefahaman saya, cikgu?

    Ada lagi satu soalan. Kalau saya terjawab sebegini:
    nilai betul.
    kk1. contoh yg lebih sesuai utk kk2.
    kk2. contoh tidak bersesuaian.

    Adalah saya diberi markah 3 atau 4 markah?

    Terima Kasih!

    ReplyDelete
  18. Hi Michelle, I was in the middle of a very important task this past 4 weeks, and was unable to online on any reason, and I apologies for that. Anyway about your question, Memang betul apa yang Michelle fahamkan itu.

    nilai ( 1 markah)
    kk ( 2 markah)
    contoh( 1 markah)
    Jumlah markah = 4

    ReplyDelete
  19. cikgu, saya Michelle lagi. Saya ada lagi kekeliruan.
    Guru sekolah saya mengatakan bahawa hanya cara 5-ayat diterima dalam SPM. Betulkah ni? Cikgu saya beritahu bahawa dia tidak pernah diberitahu tentang cara 4-ayat.

    Terima Kasih.

    ReplyDelete
  20. Hi Michelle, cara 4 ayat MEMANG diterima dlm SPM. Yang penting semua kata kunci ada, tak kira 4 ayat atau 5 ayat.

    ReplyDelete
  21. Hi teacher . I can't thank you enough for this . God bless you and your family . I'm a student self studying for all 11 subjects [ pure science + economics + accounts ] and is currently in Form 4 . I literally had nightmares about moral education since my teacher is a fresh graduate who doesn't know much about moral . I hope you'll continue with your noble deed ...

    A question though : In the list of definitions given by my senior , the kata kunci for harga diri is 1 : mampu memuliakan diri and 2 : menjaga maruah diri . But it is different from yours . Which is correct ? How do I know which is the keyword in the definition ?

    Maxis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Maxis, sorry for the confusion, the correct kata kunci for nilai harga diri is:
      1. MAMPU MEMULIA MARUAH DIRI
      2. MAMPU MENJAGA MARUAH DIRI

      Delete
  22. Can I just use the definition to answer all of the questions [ structured and essay ] ? Because there are contradicting key words given by my teachers and seniors as well ... So I'm confused .

    I'm from SMK Raja Jumaat , Negeri Sembilan by the way .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maxis, Yes you can, infect, I would as well suggest you to to use the definition to answer both the structure and essay questions

      Delete
  23. If I answer all the questions using definition rather than the key words , how do I suit the definition for bertanggungjawab ?

    Ex .

    Nilai bertanggungjawab . Ali mempunyai kesanggupan diri seseorang untuk memikul dan melaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna .

    The above one sounds a bit wrong though . Kesanggupan diri seseorang ?

    Or can I use it to suit the sentence :

    Nilai bertanggungjawab . Ali mempunyai kesanggupan untuk memikul dan melaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna .

    ReplyDelete
    Replies
    1. There you are...you got it right.

      Nilai bertanggungjawab . Ali mempunyai kesanggupan untuk memikul dan melaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna.

      Delete
    2. I just got my first official work sheet for Pendidikan Moral today . I hope teacher can bear with me for a while , as I'm clueless and I really need some guidance here .

      So , we were given a Kertas Model SPM .

      The first structured question sounds like this :

      *They gave a table with the names of individuals and also the places of worship [ tempat beribadat ] .

      Question 1 a : Nyatakan satu nilai yang menggambarkan tindakan mereka . [ 1 mark ]

      My answer : Kepercayaan kepada Tuhan

      Question 1 b : Huraikan definisi nilai bagi soalan [a] di atas . [ 3 marks ]

      So here , I'm stuck . Does the question require us to give the full definition ? But the marks allocated is 3 , which means ... ? Nilai , penerangan , and contoh ? How do I go about answering this question ?

      Oh and , I got my instructions for my Moral folio . I'll post more comments regarding it if I have doubts .

      Thank you for your time

      Delete
  24. I'm sorry if the question is incomplete . The table is something like this :

    Individu | Tempat beribadat

    Naim Masjid
    Ah Leng Tokong
    Ragunathan Kuil
    Vanessa Gereja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Maxis,
      This kind of question will never come out in the SPM examination. and I myself don't know how to handle this question. Anyway lets try these:

      1. If the teacher actually want the meaning of the nilai, the mark must be 2. so the answer should be "Keyakinan wujudnya Tuhan sebagai pencipta alam dan mematuhi segala suruhan Nya berlandaskan pegangan agama masing-masing selaras dengan prinsip Rukun Negara"

      2. If the teacher is actually want the huraian nilai. so the answer should be " Nilai kepercayaan kepada tuhan. Mereka yakin wujudnya Tuhan sebagai pencipta alam dan mematuhi segala suruhan Nya berlandaskan pegangan agama masing-masing selaras dengan prinsip Rukun Negara. Contohnya mereka semua menjalankan amal ibadat mereka di rumah ibadat masing-masing."

      Delete
  25. Thank you teacher !
    Got it . I myself faced a problem when doing the question , which is a bit odd . It's extracted from a workbook , so that is why they may not follow the actual format .

    ReplyDelete
  26. Another question : A picture shows Puan Mary spending time with her baby .

    Question : Terangkan 1 nilai yang diamalkan oleh Puan Mary . 2 markah

    Is this correct ?

    Nilai kasih sayang . Puan Mary ada kepekaan dan perasaan cinta yang mendalam serta berkekalan yang lahir daripada hati yang ikhlas .

    If the question states berikan 1 nilai [ watak is Suzy ] , for example kerajinan . The next question asks us to terangkan the nilai . 2 marks

    Should we write it the same way like above ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maxis,
      1. You answered the Puan Mary question correctly.

      SOALAN : Nyatakan nilai yang diamalkan oleh Suzy
      JAWAPAN: Nilai kerajinan

      SOALAN : Terangkan nilai di atas.
      JAWAPAN: Nilai kerajinan. Suzy ada usaha berterusan dengan kecekalan,
      kegigihan, dedikasi dan berdaya maju

      Delete
  27. You've no idea how much you've helped . Eternal gratitude . Thanks so much teacher . :)

    ReplyDelete
  28. Cikgu, kata kuci kepada nilai kepercayaan kepada Tuhan ialah yakin wujudnya Tuhan, kan? Tapi,ada kawan saya yang tulis macam ini, tetapi guru saya beri salah.Guru saya kata, kita kena guna ayat seperti macam ini,' Ali ada keyakinan wujudnya kepada Tuhan', tetapi tak boleh guna 'Ali yakin wujudnya Tuhan'. Sebenarnya, mana yang betul?
    Selain itu, Kata kunci kedua kepada nilai kepercayaan kepada Tuhan ialah mematuhi segala suruhan-Nya, kan? Bolehkah kita guna 'mematuhi segala suruhan Tuhan'?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Wei Yao,
      untuk kata kunci 1, boleh tulis:
      1. Ali yakin wujudnya tuhan
      2. Ali ada keyakinan wujudnya tuhan
      3. Ali berkeyakinan wujudnya tuhan
      untuk kata kunci 2, boleh tulis:
      1. Ali mematuhi segala suruhan-Nya
      2. Ali mamatuhi segala suruhan tuhan

      Delete
    2. can we put on ..imbuhan with kata kunci \

      Delete
  29. Saya Wei Yao dari SMK Taman Klang Utama

    ReplyDelete
  30. Saya Wei Yao dari SMK Taman Klang Utama. Cikgu, bukankah kata kunci bagi nilai amanah ialah 1. sikap bertanggungjawab 2.boleh menimbulkan kepercayaan dan keyakinan orang lain? Adakah ini boleh diterima?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wei Yao...
      AMANAH
      kk1: sikap bertanggungjawab yang menimbulkan kepercayaan
      kk2: sikap bertanggungjawab yang menimbulkan keyakinan
      seperti post cikgu di atas

      Delete
    2. Oh,begitu ya. Terima kasih, cikgu.

      Delete
  31. Cikgu,saya Wei Yao. Saya nak cuba tanya bahawa adakah buku ini berguna? http://blog.pelangibooks.com/wp-content/uploads/2011/08/SJ-SPM-Pendidikan-Moral.jpg
    Kerana buku itu kata jawapannya menepati piawai SPM dan saya juga mendapati bahawa ada segelintir kata-kata kunci nilai yang tidak berapa sama dengan pos cikgu di atas.

    ReplyDelete
  32. Wei Yao, cikgu belum lagi lihat buku tersebut, jadi cikgu tidak bolehlah komen apa-apa. kata kunci yg berbeza sedikit perkataannya tiada masalah, selagi maksud dn perkataan2 pentingnya masih sama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu, saya Wei Yao lagi. Tapi, cikgu, saya ada beli beberapa buku latihan Pendidikan Moral. Sebagai contohnya, untuk nilai amanah, kata-kata kunci yang terdapat dalam jawapan bagi soalan esei ialah 1.sikap bertanggungjawab 2.boleh menimbulkan kepercayaan dan keyakinan orang lain. Namun,tak sama seperti pos cikgu di atas.

      Cikgu, bagi nilai kepercayaan kepada Tuhan, kata kuncinya yakin wujudnya Tuhan, kan? Kalau pelajar menambahkan perkataan di tengah-tengah kata kunci tersebut seperti 'Ali yakin bahawa wujudnya Tuhan', pelajar menambahkan perkataan 'bahawa', boleh tak?

      Delete
    2. Wei Yao, apa yang terdapat di buku latihan itu betul. tidak perlu risau. Cikgu akan kemaskini post cikgu supaya tidak kelirukan Wei Yao.

      Boleh tambah perkataan 'bahawa' kerana ia tidak mengubah maksud kata kunci tersebut

      Delete
    3. OK,terima kasih, cikgu.

      Delete
  33. Teacher , did you update your post on the 2 kata kunci part as said in the reply to Wei Yao ?

    Thank you .

    Maxis from SMK Raja Jumaat , Port Dickson .

    ReplyDelete
  34. Plus in your kata kunci , for kasih sayang , you used the word "dari" but in the HSP , daripada is used .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya saya melakukan perubahan besar-besaran terhadap blog saya awal tahun lepas. Kami memindahkan data-data dari wall lama ke wall yang baru kami bina. kesannya terdapat perubahan-perubahan kecil di dalam post-post saya di dalam perjalanan dari wall lama ke wall baru.
      So.....sorry for the typo, this is beyond my controll, but do not worry, this will not affect the mark. Anyway I will correct it right now. Do keep on notify me for any mistake. thank you again.

      Delete
  35. teacher , it should be "daripada" hati yang ikhlas .

    Maxis Jaisi , SMK Raja Jumaat , Port Dickson .

    ReplyDelete
  36. .....TEACHERS...I WANTED TO ..SUGGEST THAT ,,IT COULD BE SOME MORE ,,,,EXCELLENT IF ,,,TEACHER ADD ,,,SOME DEFINISI TOGETHER,,,..BUT I FEEL GREAT FULL TO VIEW THIS ,,,BLOG U ..DOING SUCH A GREAT JOB ,,MAY ,YOU BE GURU CEMERLANG SOON , IF I GT ANY PROBLEM WITH MY PERCUBAAN MORAL...I WILL HANG UP ON YOU..THANK YOU ,,TEACHER

    ReplyDelete
  37. thanks teacher....absolutely a life saver

    ReplyDelete
  38. Hi Pn Noraini, i'm callie from shah alam and i'm sitting for SPM this year.
    Whenever i answer my exam questions, i always use more than one kata kunci , for example " adnan perlu mengamalkan nilai hormat dan taat kpd anggota keluarga . adnan perlu lebih berinteraksi dan memberi layanan secara bersopan kepada kedua-dua orang tuanya demi menunjukkan rasa hormat dan mengeratkan lagi hubungannya dgn mrk." But my teacher said i should be more focused and target which kata kunci i want to use. Like out of the kata-kata kunci " berinteraksi dan memberi layanan secara bersopan " , i should only use or target one out of them. I'm quite confused abt this. Please help me teacher.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi callie

      for soalan struktur, hanya perlukan 1 kata kunci sahaja. untuk soalan esei perlukan 2 kata kunci atau keseluruhan definisi. jika beri lebih kata kunci tidak mengapa, asalkan ianya betul

      Delete
  39. Hi Pn Noraini,i'm zean from SMK Tansau,SABAH
    My teacher teach us the method to answer 2marks question is Ka+N+Def+Contoh
    This method suitable use on SPM answer??

    ReplyDelete
  40. cikgu kata kunci untuk MELINDUNGI HAK PENGGUNA ialah

    kk1: membela hak oengguna
    kk2: memelihara hak pengguna

    atau

    kk1: membela/memelihara hak pengguna
    kk2: mendapat perkhidmatan serta barangan yang berkualiti dan tidak mudah dieksploitasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. harap ckgu dapat balas dengan secepat mungkin terima kasih

      Delete
  41. cikgu kata kunci ini semua yang baru atau lama?

    ReplyDelete

 

Rakan Blog Pendidikan Moral

My Blog List