Ingat ye pelajar....Laporan mesti ditulis tangan menggunakan kertas A4 yang tidak bergaris.
Cadangan Penyediaan Pelaporan Kerja amal
A: Tajuk Aktiviti
Contoh:
A: Tajuk Aktiviti
Contoh:
- Sambutan hari kemerdekaan di sekolah saya
- Kerja amal di Pusat Perlindungan Haiwan SPCA Ampang
- Gotong royong membersihkan bilik darjah
- Lawatan ke Rumah Anak Yatim Wawasan, Ampang
Nyatakan tujuan utama diadakan aktiviti tersebut. Pelajar disarankan menyediakan sekurang-kurangnya 2 matlamat
C: Objektif
Nyatakan objektif yang hendak dicapai daripada kerja amal tersebut
D: Tarikh dan masa
Nyatakan tarikh dan masa kerja amal itu dilaksanakan
Nyatakan tarikh dan masa kerja amal itu dilaksanakan
E: Peserta
Nyatakan orang lain yang terlibat dalam kerja amal tersebut.
Contoh
- Guru
- rakan
- ibu/bapa/ahli keluarga yang lain
- pengurus pusat perlindungan
- penyelia rumah kebajikan
F: Peranan anda
Ceritakan semua kerja yang anda lakukan dari mula hingga tamat aktiviti tersebut
G: Kesan
Pelajar mesti nyatakan kesan kerja amal tersebut terhadap dirinya setelah menyelesaikan kerja amal tersebut dengan menggunakan mana-mana satu perkataan di bawah.
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
B: Matlamat - sedar/kesedaran
- insaf
- iktibar
- perubahan sikap
BAHAGIAN B
Cadangan kerja amal
Bidang Perkembangan Diri (pelajar hanya perlu jalankan 1 aktiviti sahaja)
Pelajar boleh buat kerja amal ini di mana-mana sahaja yang berkenaan
Nilai kerajinan:
Kasih sayang terhadap keluarga
Bidang Alam Sekitar (pelajar perlu jalankan 2 aktiviti)
Pelajar boleh buat kerja amal ini di rumah, sekolah, rumah anak yatim, rumah orang tua, zoo, rumah ibadat dll.
Apa sahaja kerja amal membersihkan
Cadangan kerja amal
Bidang Perkembangan Diri (pelajar hanya perlu jalankan 1 aktiviti sahaja)
Pelajar boleh buat kerja amal ini di mana-mana sahaja yang berkenaan
Nilai kerajinan:
- Semua jenis kerja amal, tak kira di mana.. Asal sahaja pelajar buat kerja amal, ini bermakna pelajar telah jalankan kerja amal berkaitan nilai kerajinan
- Apa sahaja kerja amal yang berkaitan membantu ahli keluarga
- Apa sahaja kerja amal yang berkaitan membantu haiwan (beri makan, mandikan, grooming, selamatkan, bersihkan tempat tinggal
Nilai bertanggungjawab/berdikari
- Membersihkan bilik sendiri
- Membasuh pakaian, kasut, stokin sendiri
- Mengemas buku, peralatan sekolah sendiri
Nilai kepercayaan kepada Tuhan
- Membuat apa sahaja kerja amal di rumah ibadat (aktiviti bersembahyang tidak dikira sebagai kerja amal)
Bidang Kekeluargaan (pelajar hanya perlu jalankan 1 aktiviti sahaja)
Pelajar boleh buat kerja amal ini di rumah ahli keluarga dan di tempat-tempat yang berkenaan
Kasih sayang terhadap keluarga
- beri adik/ahli keluarga yang uzu makan
- mandikan adik/ahli keluarga yang uzukeluarga
- pakaikan adik/ahli keluarga yang uzur pakaian
- rawat ahli keluarga yang sakit
- bimbing adik/ahli keluarga belajar/buat kerja sekolah
- mengendalikan sambutan hari istimewa ahli keluarga
Tanggungjawab terhadap keluarga
- bantu ahli keluarga buat kerja-kerja di rumah
- bantu ahli keluarga membuat persiapan sambutan hari istimewa keluarga (aktiviti sambutan hari istimewa tidak dikira sebagai kerja amal)
- bantu ibu bapa (cuci kereta, kemas rumah, memasak, membasuh, menyapu dll)
- bantu ibu bapa bawa barang ketika membeli barang keperluan/membeli belah
Pelajar boleh buat kerja amal ini di rumah, sekolah, rumah anak yatim, rumah orang tua, zoo, rumah ibadat dll.
Apa sahaja kerja amal membersihkan
- menyapu (bilik darjah, rumah, halaman, kawasan rumah, kawasan luar rumah)
- membersihkan (bilik darjah, rumah, sungai, pantai, kawasan rekreasi)
- menanam pokok
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
CHONG ZE HUI
KERJA AMAL DI ZOO NEGARA
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
TIEW KEE YEE
KERJA AMAL DI BILIK KOPERASI SEKOLAH
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR
SILA KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARARAN YANG LEBIH BESAR